Saturday, January 20, 2018

Script of Arabic audio lesson 41


Instructor: This is unit 41 of ALIF Classical Arabic
Audio program 2, listen to this Arabic conversation:
هو : استمع إلى هذه المحادثة العربية
Instructor: between Mazen and Heba
هو : بين مازن و هبة
هو: كيفَ حالُكِ ؟
هي : بخير...الحمد لله
هو : هل تحبينَ أن تذهبي معي  إلى  السوق اليوم ؟
هي: لا ، لا أستطيعُ  اليوم .....لكن ....أستطيعُ أن أذهب َ غداً
هو : سأسافرُ غداً إلى الأسكندرية
هي : هل تحبّ السفر ؟
هو : لا ليس كثيراً.....و ماذا عنك ِ ؟
هي : أنا أحبُّ السفرَ ...بالطبع
Instructor: At the end of this conversation you heard …
هي: بالطبع....بالطبع
Instructor: which means ..of course
Instructor: listen to this conversation again
هو: كيفَ حالكِ ؟
هي : بخير...الحمد لله
هو : هل تحبينَ أن تذهبي معي  إلى  السوق اليوم ؟
هي: لا ، لا أستطيعُ  اليوم .....لكن ....أستطيعُ أن أذهب َ غداً
هو : سأسافرُ غداً إلى الأسكندرية
هي : هل تحبّ السفر ؟
هو : لا ليس كثيراً.....و ماذا عنك ِ ؟
هي : أنا أحبّ السفرَ ...بالطبع
Instructor: now you are with a good friend..ask her ..
do you have the letter from your friend Huda?
هو: هل معك ِ الرسالة من صديقتكِ هدى ؟
Instructor: she says "yes, I have the letter…the letter is for you"
هي: نعم ...عندي الرسالة ...الرسالة لك َ....لكَ
Instructor: she asks you.." do you like to have lunch first?"
هي: هل تحبُّ أن تأكلَ الغَذاءَ أولا ً ؟ ....الغَذاء.... أولاً
هو: قُل
Instructor: I need to buy shirts today
هو : أريد ُ أن أشتريَ قمصاناً اليوم.....قمصانْ ....قمصانا ً
Instructor: how about going to the market?
هو : ما رأيك  إذا ذهبنا إلى السوق ؟
Instructor: she says, I would like to stay at home today…
هي : أحبّ أن أمكثَ في البيت ِ اليوم
Instructor: tell her, "Ok, we will have lunch together"
هو : حسنا ً ...سنأكلُ الغذاء َ معاً .
Instructor: and later, I can buy some shirts…
هو : و فيما بعد ...يمكنني أن أشتري َ  بعضَ القمصان.
Instructor: she says, "Alright, I can stay at home now"
هي : حسناً ...أستطيعُ أن أمكث َ في البيت ِ الآن
Instructor: she asks you: "what time is it now?"
هي: كم ِ الساعة الآن ؟
كم ....الساعة ....الآن؟
هو : أجب
Instructor: It is twenty after ten
هو : الساعة العاشرة و الثُلث
العاشرة .....و الثُلث
Instructor: she did not hear you ….she
asks: "is it twenty after ten or twenty to ten?
هي :  الساعة  العاشرة و الثلث  أم العاشرة إلا الثلث ؟
Instructor: no, it is twenty after ten
هو : لا ، الساعة العاشرة و الثلث.
Instructor: she asks, how about going to the fish restaurant?
هي:  ماذا عن الذهابِ إلى مطعمِ السمك ؟
Instructor: It is not far and we can go by bus
هي: إنه ليس بعيداً ...و يمكننا أن نذهب َ بالحافلة
Instructor: you are referring to the restaurant
with the masculine form….practice it
هو : بعيد
Instructor: how about the same word
in the feminine form….listen and repeat.
هي: بعيدة  
Instructor: you can buy some shirts later
هو : يمكنك أن تشتريَ بعضَ القمصان ...فيما بعد
Instructor: once in the restaurant,
she says: this is the letter from my friend Huda
هي: هذه رسالة من صديقتي هدي
Instructor: I have a letter for you
هي : عندي رسالة لك َ
Instructor:  Huda and her husband are
coming on Tuesday
هي : هدي و زوجُها آتيانِ الثلاثاء
Instructor: she likes to travel
هي: هي تحبُّ  أن تسافر
Instructor: but her husband works a lot
هي: لكن زوجَها يعملُ كثيراً
Instructor: say the word "works"….
first with "sukoon" at the end…and
then with "dammah" at the end.
هي: يعمل ْ   ... يعملُ
Instructor: and he prefers to stay at home
هي: و هو يفضّلُ أن يمكثَ بالبيت
Instructor:  now say "prefers"
هي: يفضّل
يُ ..فضّل ...يفضّل
Instructor: say again "he prefers to stay at home"
هي: و هو يفضّل ُ أن يمكثَ بالبيت
Instructor: Huda prefers to travel a lot
هي: هدي تفضّل أن تسافرَ كثيرا ً
تفضّل ....أن تسافر
Instructor: how are you going to ask her
"how long will they stay at her place?"
هو : كم سيمكثانِ عندك ِ ؟
Instructor: she tells you: "they will stay at
my place until Friday"…in this
situation the pronoun "they" refers to two persons
هي: سيمكثانِ عندي حتى الجُمُعة
س..يمكثانِ ....سيمكثانِ
Instructor: ask her "do you want my car?"
هو : هل تريدينَ سيارتي  ؟
هل ْ تريدينَ  سيارتي ؟
Instructor: try to say "she will stay till Friday morning"
هو: اسمع و أعد
هي: ستمكثُ حتى الجُمُعةِ  صباحا ً
صباحا ً
Instructor: at quarter past nine
هو : اسمع و أعد
هي : في التاسعة و الربع
التاسعة .....و الربع....و الربع
التاسعة و الربع
هو : كيف تقول ؟
Instructor: at quarter past nine …literally at nine past quarter
هي: التاسعة و الربع
Instructor: she will stay at my place till Friday
هي: ستمكثُ عندي للجُمُعة
Instructor: ask her again "do you want my car?"
هو: هل تريدينَ سيارتي ؟
هو : اسأل
Instructor: how long will her husband stay?
…literally how much will stay her husband
هو : كم سيمكثُ زوجها ؟
سيمكث ُ
Instructor: she tells you "he will stay until Tuesday night"
هي: سيمكثُ حتى ليلة ِ الثلاثاء
Instructor: he works a lot in Aleppo
هي: هو يعملُ كثيرا ً في حلب
Instructor: He does not like to travel a lot
هي : هو لا يحبُ أن يسافرَ كثيرا ً
Instructor: he prefers to stay at home
هي: هو يفضّل ُ أن يمكث َ بالبيت
Instructor: Huda will stay at my place
هي : هدى ستمكثُ عندي
Instructor: until Friday morning
هي: حتى الجمُعة ِ صباحا ً
Instructor: at quarter past nine
هي : في التاسعة و الربع
Instructor: she says: "Huda likes to travel"
هي: هدي تحبُ أن تسافر
Instructor: but her husband works a lot
هي: و لكن زوجها يعملُ كثيرا ً
Instructor: how would she say: "he prefers to stay at home"
هي : هو يفضّل ُ أن يمكث َ بالبيت
Instructor: do you remember how to say "to go to the market"?
هو: نذهب إلى السوق
هو: نذهب ....إلى السوق
Instructor: now ask her …
.If she wants to go the market on Friday
هو : هل تحبين أن تذهبي إلى السوقِ في يوم ِ الجمُعة ؟
Instructor: she asks: "at what time?"
هي: في أيِ وقت ؟
هو: اسأل
Instructor: at quarter past 4?
هو: في الرابعة و الربع؟
الرابعة؟ .....و الربع؟
Instructor: can you go with me to
the market on Friday?
هو : هل يمكنك ِ أن تذهبي معي إلى السوق في يوم ِ الجُمُعة؟
Instructor: she answers: "yes, it is fine"
هي: نعم ، حسنا ً
Instructor: we can go there
هي : يمكننا ان نذهب إلى هناك
Instructor: with my friend Hebah
هي: مع صديقتي هبة
Instructor: Hebah likes to go the market
هي: هبة تحبُ أن تذهبَ إلى السوق
Instructor: but her husband likes to stay at home
هي: لكن زوجَها يحبُ أن يمكث َ بالبيت
Instructor: or goes to a party
هي: أو يذهبُ إلى حفلة
حفلة ....إلى حفلة ....يذهبُ إلى حفلة
Instructor: how did she say "he goes" referring to a man?
هي : يذهب .....يذهب
Instructor: and how she says "party"
هي: حفلة .....حفلة
Instructor: Her husband prefers
هي: زوجُها يفضّل
Instructor: to go to a party
هي: أن يذهبَ إلى حفلة
يذهب ....إلى حفلة
Instructor: she stays in my place sometimes
هي: هي تمكثُ عندي أحيانا ً
تمكثُ  ...عندي ...أحيانا ً
Instructor:  sometimes her husband prefers to go to a party
هي : أحياناً يفضل زوجُها أن يذهبَ إلى حفلة
Instructor: and she prefers to stay at my place
هي: و هي تفضّلُ أن تمكث َ عندي
Instructor: how would you ask her:
"would you like to go to a party?"
هو : هل تحبينَ أنْ تذهبي إلى حفلة ؟
هل تحبين ؟ ....هل تحبين؟ ...أن تذهبي إلى حفلة ؟
Instructor: on Friday?
هو : يومُ الجُمُعة ؟
Instructor: or maybe on Saturday?
هو : أو ربما يومُ السبت ؟
السبت ....يومُ السبت
Instructor: she answers: "yes, Saturday is good"
هي: نعم ، السبت جيد
السبت ....جيد
Instructor: I like to go to the market with my friend Hebah
هي : أحبُ أن اذهبَ إلى السوق مع صديقتي هبة
أذهب َ إلى السوق
Instructor: Her husband prefers to go to a party
هو : زوجُها يفضّل ُ أن يذهب إلى حفلة
Instructor: and she stays at my place
هي : و هي تمكثُ عندي
هو: اسأل
Instructor: is your friend Hebah staying till Saturday morning?
هو : هل تمكثُ صديقتك هبة  حتى السبت صباحا ً ؟
Instructor: yes, I have time on Saturday
هي: نعم ، عندي وقت يوم السبت
Instructor: I like to go to the fish restaurant
هي: أحبُ أن أذهب َ إلى مطعمِ السمك
Instructor: Here is how she says but I prefer
هو : اسمع و أعد
هي: لكن أفضّل ...لكن أنا أفضّل
Instructor: I prefer to go to a party with you
هي: أنا أفضّلُ أن أذهبَ إلى حفلةٍ معك َ
أذهبُ إلى حفلةٍ  معك َ
Instructor: she says again, I have the time on Saturday
هي: عندي الوقت في يومِ السبت
عندي الوقت ...في يوم ِ السبت
Instructor: when does the party start?
هو : اسمع و أعد
هي: متى تبدأ ُ الحفلة ؟
متى ؟ .. متى تبدأ ؟
Instructor: try to answer …"the party starts"
هو : الحفلة تبدأ .....الحفلة ....تبدأ
Instructor: referring to the party…try to say "it starts"
هو : إنها تبدأ .....إنها تبدأ
Instructor: at half past eight
هو : الثامنة و النصف.....الثامنة ...و ....النصف
الساعة الثامنة و النصف
هو : كيف تقول ؟
Instructor: half past
هو : و نصف ....و نصف
هو : قُل
Instructor: at half past eight
هو : الساعة الثامنة و النصف
Instructor: say that the party starts at half past eight
هو: الحفلة تبدأ في الثامنة و النصف
الحفلة تبدأ ....في الثامنة و النصف
هو : قل
Instructor: or we can go there on Friday
هو : أو نستطيعُ أن نذهبَ إلى هناك الجُمُعة
Instructor: at quarter past eight
هي: في الثامنة و الربع
الثامنة ...و ...الربع
Instructor: now try to say: "at quarter to eight"
هو : في الثامنة إلا الربع
الثامنة ....إلا ....الربع....الساعة الثامنة إلا الربع
Instructor: notice how the words run together,
referring to time how do
you say: ' quarter to " , literally minus quarter
هو : إلا ربع .....إلا ربع
هو : قل
Instructor: quarter past eight
هو : الثامنة و الربع
Instructor: or maybe at half past seven
هو : أو ربما في السابعة و النصف
السابعة ...و ...النصف
Instructor: on Friday the party starts
هو : الجُمُعة الحفلة تبدأ ...
Instructor: I think it starts at quarter to eight
هو : أعتقد ، أنها تبدأ ُ في الثامنة إلا الربع ..
Instructor: here is how to say: "to the party"
هو : إلى الحفلة .....إلى ...الحفلة
Instructor: try to ask her "would you like to
go to the party with me?"
هو : هل تحبينَ أن تذهبي إلى الحفلة معي ؟
تذهبي ..إلى الحفلة ...معي ؟
Instructor: how would she say that
"yes she would like to go"
هي : نعم ، أحبُ أن أذهب
نعم ....أحبُ ...أن أذهب
Instructor: when does it start?
هي: متى تبدأ ُ ؟
متى......تبدأُ ؟
هو : قل
Instructor: at half past seven, I think
هي: أعتقد ، السابعة و النصف
Instructor: or at quarter to eight
هو: أو ، الثامنة إلا الربع
الثامنة ....إلا الربع .....الساعة الثامنة إلا الربع
Instructor: ask her, would you like to drink
something at my place first?
هو: هل تحبينَ أن تشربي شيئًا عندي أولًا  ؟
هو: هل تحبين َ .....أن تشربي شيئًا .....عندي أولًا  ؟
Instructor: she replies, alright I would like to
drink something at your place.
هي: حسنًا أحبّ أن أشرب َ شيئًا عندَك
هي: أحبّ أن أشرب َ شيئًا عندك
Instructor: and later..
هي: و ...فيما بعد
Instructor: at half past seven or quarter to eight
هي: في السابعة و النصف ...أو... الثامنة إلا الربع
Instructor: we will go to the party together
هي: سنذهب إلى الحفلة  معًا
سنذهب ....إلى الحفلة ....معًا
Instructor: teasing you, she says:
"maybe I will prefer to stay at home on Saturday"
هي: ربما ، أفضّل أن أمكثَ بالبيتِ يوم َ السبت
هي: ربما ، أفضّل أن أمكثَ بالبيت ِ .....يوم َ السبت !
Instructor: now ask her if she is still going to
Alexandria on Saturday?
هو : هل ما زلتِ ذاهبةَ إلى الأسكندريةِ يومَ السبت ؟
Instructor: she answers; I am still going to Alexandria
هي : نعم ، أنا مازلتُ ذاهبة ً إلى الأسكندرية .
ذاهبةً ....إلى الأسكندرية
Instructor: but not on Saturday
هي: لكن ...ليس السبت
ليس السبت
Instructor: may be on Wednesday or Thursday
هي: ربما ، في الأربعاء أو الخميس
Instructor:  I will leave Wednesday morning
هي: سأرحلُ  في صباحِ الأربعاء
Instructor: I will stay until Friday
هي: سأمكثُ حتى الجُمُعة
هي: سأمكثُ حتى الجُمُعة
Instructor: how would she say: "I would like to travel" ?
هي: أنا أحبُّ السفر
Instructor: how would she say:  "I need to travel" ?
هي: أنا بحاجة للسفر
أنا ....بحاجة ...للسفر
Instructor: sometimes, I need to travel a lot
هي: أحيانًا  أكون بحاجةٍ للسفر كثيرًا
أحياناً أكونُ ....أكونُ ...بحاجة ٍ للسفرِ كثيرًا
Instructor: she says: "usually, I prefer to stay at home"
هي: عادةً، أفضّل أن أمكثَ بالبيت
عادة ً ، أفضّلُ ...أن أمكثَ بالبيت
Instructor: now say , usually
هي: عادة ً
هو: عادة ً
هو : الآن ، اسأل
Instructor: Would you still like to go to
the party on Saturday?
هو : هل ما زلت تحبينَ أن تذهبي إلى الحفلةِ يومَ السبت ؟
هل .....ما زلت تحبين َ ...أن تذهبي إلى الحفلة ...يوم السبت ؟
Instructor: how would she say: "yes,
I still would like to go with you"?
هي : نعم ، أنا مازلت أحبّ أن أذهبَ معك َ  
ما زلت ُ أحبّ أن أذهبَ معك َ
Instructor: ask her, would you like to
drink something at my place first?
هي: هل تحبينَ أن تشربي شيئاً عندي أولاً ؟
هل تحبينَ ....أن تشربي ...شيئاً عندي أولاً ؟
Instructor:  try to ask, at half past six?
هو : في الساعة السادسة و النصف؟  ( ملحوظة للراوي بتمثيل لهجة السؤال )
السادسة ...و النصف ؟
Instructor: she says, alright ….but maybe later
هي: حسناً ...و لكن ربما ...فيما بعد
ربما ..فيما بعد
Instructor: at ten to seven?  
هو : السابعة إلا عشرة ؟
الساعة السابعة إلا عشرة  ؟
هو : قل
Instructor: alright
هو : حسنا ً
حسنا ً
Instructor: sometimes, I need to travel a lot
هي: أحيانا ً أكونُ بحاجة ِ إلى السفر كثيرا ً
Instructor: now you are an American
man living in Alexandria, you have
just come home and your wife says: "hi, how is it going?"
هي: أهلا ً ، كيف الحال ؟
Instructor:  praise be to God…I am fine …and you?
هو: الحمد لله ...أنا بخير ...و ماذا عنك ِ  ؟
Instructor: she tells you: "this letter is for you"
هي: هذه الرسالة لك َ
هي: هذه الرسالة لك َ
Instructor: you open the letter and say:
"this letter is from Antony"
هو : هذه الرسالة من أنتوني
Instructor: Antony and Allen are coming
Monday morning
هو : أنتوني و ألين آتيان صباح الاثنين
آتيان ِ صباح الاثنين
Instructor: she asks you: "how long will they stay?"
هي : كم سيمكثان ؟
كم ....سيمكثان ؟
Instructor: they will stay until Wednesday night
هو: سيمكثان حتى الأربعاء ليلا ً
سيمكثان .....حتى الأربعاء ليلا ً
هو: قل
Instructor: they are coming on Monday morning by taxi
هو : هما آتيان في صباح الاثنين بسيارةِ الأجرة
هما ...آتيان ....في صباح الاثنين ....بسيارةِ الأجرة
Instructor: she asks : "at what time ?"
هي: في أي وقت ؟
في ...أي وقت ؟.....في أي ساعة  ؟
هو: أجب
Instructor: at 11: 20
هو : في الحادية عشرة و الثلث
في الحادية عشرة و الثلث
Instructor: or at half past eleven
هو: أو في الحادية عشرة و النصف
أو ....في ...الحادية عشرة و النصف
Instructor: how does she ask if the
children are coming too?
هي: هل الأولاد آتونَ  أيضا ً ؟
هل ....الأولاد  آتونَ  أيضا ً  ؟
Instructor: tell her: "no, I do not think so"
هو: لا ....لا أعتقدُ ذلك
لا ....لا أعتقدُ ذلك
Instructor: your wife says: "you can buy some
shirts for the children"
هي : تستطيعُ أن تشتريَ بعضَ القمصانِ للأولاد
هو: هذهِ فكرةٌ طيبة
هذه ....فكرةٌ طيبة
Instructor: this is a good idea ….that was his final reply
Instructor: this is the end of unit 41 .
This audio course works best when done
consecutively and on a daily basis.
For best results please continue with the next unit tomorrow.
This has been a presentation of Alif online
…copyright 2010…
recording copyright 2010. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment